چرا باید به فروش مرچ (Merch) فکر کنیم؟

مرچ فقط کسب درآمد از طریق یک جریان فروش جدید نیست؛ اگرچه درآمـد قطعاً دليـل خوبیست، امـا مزایا و دلایل مهم دیگری نیز وجود دارند.

اول از همه، مرچ چیست؟

مرچ می تواند هر محصولی باشد که شما با نام، لوگو یـا شـعـار خـود برند کرده و برای فروش عرضه می کنید؛ اقلامی مثل تیشرت، هـودی، استیکر، پوستر یا کلاه. البته محصولاتی که ارائه می کنید کاملا به شما و مخاطبتان بستگی دارد.

مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ آیا برای باشگاه ورزشی خود مرچ ایجاد می کنید؟ شاید بطری های آب مناسب باشد. کافه دارید؟ فنجان های قهوۀ زیبا ممکن است جواب دهند. برخی از مشتاق‌ترین و وفادارترین مخاطبان خود را به طور تصادفی بررسی کنید تا بفهمید آنها چه می‌خواهند.

بعد از این مقدمه، بریم سراغ ۹ دلیل که چرا باید مرچ خودتان را راه بیاندازید!

۱. انجمن (Community) بسازید

یکی از دلایل اصلی برای راه اندازی مرچ، ایجاد یک جامعه عمیق تر و همدل تر در میان دنبال کنندگان یا مخاطبان تان است. این امر به ویژه زمانی مؤثر است که مخاطبان شما در موقعیت جغرافیایی یکسانی قرار دارند و ممکـن اسـت حيـن اسـتفاده از محصولات، یکدیگر را ببینند. البته به اشتراک گذاری عکس مرچها توسـط طرفداران در شبکه های مجازی نیز همین کاربرد را دارد. این مسئله در افزایـش حـس تعلـق و وفاداری فالوورهای یک اینفلوئنسر، سلبریتی یا فن پیج تاثیر بسزایی دارد.

۲. آگاهی از برند ایجاد کنید

آگاهی از برند دومین دلیل بزرگ برای فروش مرچ است. قرار دادن نام، لوگو یا پیام خود در مقابل دیگران از طریق مرچ، باعث می شود افراد بیشتری از شما مطلع شوند و برند شما را در ذهن دیگران تقویت کند. ایجاد مرچ برای خود، راهی عالی برای تبدیل مخاطبان به بیلبوردهای تبلیغاتی متحرک است. هرچه مرچ های بیشتری بفروشید سروصدای بیشتری خواهید کرد!

شناخت برند یک عامل اصلی در تصمیم مخاطبان بالقوه برای همکاری با یک شرکت یا فرد است. اگر آنها درباره شما شنیده باشند (یا مرچ شما را دیده باشند)، به احتمال زیاد به شما گوش می دهند، تماشایتان می کنند یا از شما خرید می کنند.

۳. کسب درآمد

درآمد ممکن است مستقیماً از طریـق فـروش تیشرت و هودی باشد، یا ممکن است به طور غیرمستقیم از طریق در معرض دید قرارگرفتن برندتان باشد که بینندگان، مخاطبان یا کاربران بیشتری را به همراه دارد. فروش مرچ برای برخی، ممکن است فقط یک جریان درآمد جانبی کوچک باشد اما برای برخی دیگر می تواند منبع اصلی درآمد آنها باشد. به عنوان مثال، بسیاری از گروه ها و نوازندگان از طریق پخش موسیقی درآمـد چندانی به دست نمی آورند؛ بخش عمده درآمد آنها از تور و فروش مرچ به دست می آید!

۴. ایجاد وفاداری و اعتماد

هنگامی که یک مشتری یا دنبال کننده محصولات شما را می پوشد یا استفاده می کند، وفاداری و ارتباط عمیق تری با انجمن ایجاد می کند. هر بار که مرچ شما دیده شود. برند شما در ذهن مخاطب در حال تقویت است؛ حتی اگر ناخود آگاه باشد. علاوه بر این، فروش و تبلیغ محصولات فیزیکی شـما مشروعیت و اعتماد را به همراه دارد. کسی که مـرچ خود را می فروشد، حـس معتبر و محبوب بودن را منتقل می کند.

۵. جنبه خلاقانه خود را کاوش کنید

برای کسانی که از طراحی لذت می برند، ارائه تی شرت با طرح های خود، می تواند فوق العاده رضایت بخش باشد. طراحـی مـرج آن قدر هم سخت نیست؛ طـرح های پایه ای مانند لوگو یا شعار شـما، نـام تجاری یا تیکه کلام شـما وجود دارند. برای مثال، اکثر کاربران يوتيوب یکی از نقـل قـول ها، لوگو یا نام کانال خود را چاپ می کنند. لزومی ندارد که یک اثر هنری باشکوه خلـق کنید!

پلتفرم های زیادی برای برون سپاری طراحی وجود دارد که می توانید به سرعت طراحانی استخدام کنید تا برایتان طراحی کنند.

۶. طرفداران و دنبال کنندگان را راضی کنید

یکی دیگر از دلایل ارائـه مـرچ برای جلب رضایت طرفداران یا مخاطبان شماست؛ بسیاری از آنها آن را می خواهند! وقتی واقعاً از بخشی از چیزی بودن لذت میبریم، میخواهیم آن را علناً بیان کنیم. ما میخواهیم نشان دهیم که بخشی از یک جمعیـت خـاص هستیم، در جشنواره خاصی شرکت کرده ایـم یـا دوره خاصی را تکمیل کرده ایم. ارائـه مـرچ ممکـن اسـت بـه دنبال کنندگان شـما این امکان را بدهد که از طریق یک تیشرت به طور غیرمستقیم، بخشی از شخصیت یا علایق خود را بروز دهند و احساس رضایت کنند.

۷. خاطرات و یادگاری بسازید

مرچ، در تمام اشکال مختلف آن، چیزهای زیادی را به ما یادآوری می کند: زمانی که آن را دریافت کردیم، کجا بودیم، در آن زمـان چـه احساسی داشتیم، افرادی که با آنها بودیم، و چیزهایی که در زندگی ما می گذشت. آدمها برای کمک به یادآوری زمان، مکان، تجربـه یـا افراد، مرچ را خریداری می کنند. مثلا در یک رویداد یا همایش صدها نفر وقت می گذرانند و در پایان، فرصت خریـد مـرچ آن رویداد را دارند. بسیاری از آنهـا خـریـدی را به عنوان یادگاری انجام می دهند و هر بار که آن را استفاده یا نگاه می کنند می‌توانند خاطـرات خود را به یاد بیاورند.

۸. پیام خود را تبلیغ کنید

شاید برند شما پیامی داشته باشـد کـه بـایـد بـه اشتراک گذاشته شود؛ چرا آن را روی تیشرت و هودی مخاطبانتان منتشر نکنید؟ اگر میخواهید از طریق کاری که انجام میدهید، تغییری در جهان ایجاد کنید، می توانید از طریق پیام رسانی در مرچ خود بر آن تأکید بیشتری کنید.اکثر مرچهای YouTube با نقل قول هایی از همان اینفلوئنسر تزئین شده اند که اغلب الهام بخش و انگیزه دهنده هستند.

حمایت از اهداف خیریه، سیاسی، اجتماعی و غیره نیز از طریق مرچ به راحتی امکان‌پذیر و اثرگذار است.

۹. چون شما می توانید!

طراحی و تولید محصولات شخصی شما هرگز آسان تر نبوده است. سایتهای Print on Demand که کل فرآیند را خـودکار می کنند، در خارج از کشور زیاد است. این پلتفرم ها دارای ابزار طراحی تیشرت برای آماده سازی طرح ها و تبدیلشـان بـه محصـول هستند و می توانند تمام پیش نمایش های مورد نیاز را ایجاد کنند. پلتفرم طرحـوار فرصت ایجـاد مـرچ را بـه صـورت رایگان برای تمامی علاقه مندان فراهم ساخته و تمامی مراحل تامین محصـول، چاپ طرح، بسته بندی، ارسال و خدمات پس از فروش را نیز بر عهده می گیرد! همین حالا با مراجعه به سایت ما Tarhvar.com بـه صـورت رایگان یک فروشگاه با دامنه دلخواه ایجاد کنید و امکانات پلتفرم ما را امتحان کنید!