بررسی کمپین‌های مرچ دیکاپریو برای محیط زیست

 

لئوناردو ویلهلم دی‌کاپریو (انگلیسی: Leonardo Wilhelm DiCaprio؛ زادهٔ ۱۱ نوامبر ۱۹۷۴) بازیگر و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی است. او از شناخته‌شده‌ترین بازیگران هالیوود در عصر حاضر می‌باشد و افتخارات مختلفی از جمله یک جایزهٔ اسکار، یک جایزهٔ فیلم بفتا و سه جایزهٔ گلدن گلوب دریافت کرده‌است. فیلم‌هایش تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۷٫۲ میلیارد دلار در جهان فروش داشته و نام او هشت بار در رتبه‌بندی‌های سالانهٔ بازیگران با بیشترین دستمزد در جهان قرار گرفته‌است.

او فعالیت‌های وسیعی را برای منابع طبیعی به خصوص در حفظ و نگه‌داری گوریل‌ها انجام می‌دهد و نیز تقبل بخشی از کمک‌های بیمارستان لس آنجلس که مخصوص کودکان سرطانی ‌است را به عهده دارد. وی در سپتامبر ۲۰۱۴ به سِمَت سفیر صلح سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان در امور تغییرات جوی برگزیده شد. وی از سال ۱۹۹۸ تاکنون همواره برای حفظ محیط زیست تلاش کرده ‌است و در بنیادی که با نام او راه‌اندازی شده، فعالیت می‌کند.

او در اکتبر ۲۰۱۴ برای ایجاد و گسترش مناطق حفاظت شده دریایی و همچنین متوقف کردن صید غیرقانونی در دریاها و ۵ اقیانوس زمین، ۲ میلیون دلار کمک کرد، مجموع کمک‌های مالی وی در این زمینه به بیش از ۳ میلیون دلار می‌رسد.

همانگونه که در پست «چرا مرچ» اشاره کرده بودیم، یکی از بهترین راه‌های جذب سرمایه در کمپین‌های خیریه، فروش مرچندایز است. دیکاپریو نیز به عنوان یک فعال محیط زیست کاملا از این مسئله آگاه بوده و در دو کمپین بزرگ خود، یکی برای حفاظت از گوریل‌ها و یکی برای حفاظت از اکوسیستم اقیانوس‌ها، از پلتفرم Represent برای راه‌اندازی کمپین فروش تیشرت استفاده کرده است.

در توضیحات کمپین Oceans به نکته مهمی اشاره شده است: «در بنیاد لئوناردو دی کاپریو، ما هیجان‌زده هستیم که یک فروش فوری دو هفته ای از پوشاک با موضوع اقیانوس را برای افزایش آگاهی در مورد حفاظت از اقیانوس ها اعلام کنیم!»

یعنی یکی از مهمترین اهدافی که با فروش مرچ نسبت به دریافت مستقیم کمک مالی راحت‌تر محقق می‌شود، افزایش آگاهی نسبت به موضوع موردنظر است زیرا با فروش مرچ، هر خریدار تبدیل به یک مُبلّغ برای آن هدف خیریه می‌شود و می‌تواند اطرافیان خود را نیز ترغیب به خرید کرده یا حداقل کنجکاویشان را تحریک کند. طرح تیشرت‌ها هم برگرفته از حرکت دستۀ ماهی‌ها و اشاره به زیبایی‌های اقیانوس بود و دیکاپریو نیز در مصاحبه‌ها و مراسماتی که شرکت می‌کرد، لباس این کمپین را بر تن داشت تا به افزایش آگاهی در این راستا کمک کند.

در کمپین گوریل‌ها که مدتی بعد انجام شد، ابتدا با توضیح شرایط نامطلوب انواع بوزینه‌ها و اینکه ممکن است تا 20 سال آینده بسیاری از بوزینه‌ها منقرض شوند، فروش تیشرت‌هایی برای «افزایش آگاهی» درباره این موضوع و همچنین حمایت مالی از سازمان‌هایی که در راستای حفاظت از بوزینه‌ها فعالیت می‌کنند اعلام شد و دیکاپریو لینک خرید و توضیحات کمپین را در شبکه‌های اجتماعی مختلف پست کرد.

طرح این کمپین نیز به بخش‌بندی بوزینه‌ها (گوریل‌ها، شامپانزه‌ها، اورانگوتان‌ها، گیبون‌ها و بونوبون‌ها) پرداخته بود و عبارتِ «نگذارید آن‌ها ناپدید شوند» زیر دسته‌بندی‌ها نوشته شده بود.

سپردن طراحی، تأمین، چاپ، بسته‌بندی و ارسال محصولات و همچنین خدمات پس از فروش به آژانس‌های مرچندایز مثل Represent، به افراد تاثیرگذاری مثل دیکاپریو این اجازه را می‌دهد تا بدون درگیر شدن با مسائل اجرایی، بیشتر به تبلیغ کمپین و تنظیم برند شخصی خود در ذهن مردم بپردازند؛ چه کمپین خیریه باشد و چه مرچندایز شخصی، این آژانس‌های مرچندایز هستند که کار را ساده می‌کنند.

اگر شما هم فرد تاثیرگذاری هستید و دنبال‌کنندگانی دارید که می‌توانید از پتانسیل آن‌ها برای رقم زدن یک اتفاق خوب و تحقق یک هدف خیریه استفاده کنید، همین حالا به شماره +989334446620 در تلگرام یا واتسپ پیام دهید و از خدمات رایگان طرحوار بهره‌مند شوید.