انواع روش‌های چاپ روی تیشرت

برای چاپ طرح روی تیشرت و به طور کلی پوشاک پارچه ای متودهای مختلفی وجود دارد. در ادامه به معرفی رایج‌ترین انواع چاپ پوشاک، نحوۀ کارکرد و همچنین مزایا و معایب‌شان می‌پردازیم.

روش های چاپی که در این مقاله بررسی می‌کنیم:

·       چاپ سیلک اسکرین

·       چاپ مستقیم DTG

·       چاپ DTF

·       چاپ سابلیمیشن

·       چاپ با خمیر پلاستیزول

·       چاپ وینیل 

نکته قابل توجه این است که هیچ‌کدام از این روش‌ها را نمی‌توان به طور کلی برترین روش چاپ دانست و هرکدام در شرایط متفاوت، مزیت های ویژه ای دارند. برای تعیین بهترین روش چاپ برای شرایط مورد نظرتان باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • جنس پوشاک (نخی یا پلی استر)
  • نوع طرح (وکتور یا عکس)
  • لبه‌های طرح (ساده یا پرجزئیات)
  • تنوع رنگ‌های طرح (چند رنگ ساده یا ترکیبی)
  • بودجه تهیه تجهیزات (برون سپاری یا خرید تجهیزات)
  • تیراژ تولید (تک یا عمده)

چاپ سیلک اسکرین:

چاپ به روش سیلک اسکرین، یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های چاپ محسوب می‌شود که به دلیل کیفیت خوب آن است. در روش چاپ سیلک اسکرین ما به یک شبکۀ نایلون و الگو نیاز داریم و یک مادۀ ضد آب که مادۀ ضد آب محیط را برای چاپ آماده می‌کند و سپس جوهر توسط دستگاه فشار بر روی سطح پخش می‌شود. یکی از علت های رایج بودن این روش چاپ در چاپ تعداد بالا این است که شما از یک الگو می‌توانید برای تعداد بالا استفاده کنید.

به طور کلی می‌توان گفت اگر قصد چاپ طرح‌های پیچیده با رنگ های مختلف دارید، این روش چاپ توصیه نمی‌شود اما برای چاپ با تعداد بالا می‌تواند انتخاب مناسب و به‌صرفه‌ای باشد.


مزایای چاپ سیلک اسکرین:

+ مناسب برای چاپ های تعداد بالا

+ جذب جوهر در اعماق پوشاک

+ سازگاری با اغلب پارچه ها

+ دوام و ماندگاری بالای چاپ

معایب چاپ سیلک اسکرین:

- سختی و زحمت زیاد

- کثیف کاری به علت استفاده از جوهر

- مناسب نبودن برای چاپ های پیچیده و رنگی

- گران برای تعداد پایین چاپ

چاپ مستقیم DTG :

روش چاپ مستقیم (Direct to Garment) یکی دیگر از روش های رایج و محبوب برای چاپ می‌باشد که علت آن، عالی بودن این روش برای چاپ طرح های پیچیده و پر از جزئیات است.

روش چاپ مستقیم دقیقا شبیه به چاپ یک طرح توسط پرینتر بر روی ورقۀ کاغذ است. طرح مورد نظر خودتان را با کامپیوتر به دستگاه می‌دهید و تیشرت چاپ شده را از سمت دیگر دریافت می‌کنید؛ به همین راحتی!


این روش چاپ می‌تواند طرح های پیچیده و با جزئیات رو با دقت بالا بر تیشرت چاپ کند.

بسته به نوع چاپگر مستقیمی که استفاده میشود ممکن است جوهر در لایه های عمیق جذب نشود و ماندگاری زیادی نداشته باشد. البته چاپگرهای با کیفیت این مشکل را ندارند و افرادی که قصد استفاده از چاپ مستقیم دارند باید در کیفیت چاپگر مورد استفاده دقت لازم را داشته باشند تا وضوح طرح بعد از چاپ پایین نیاید.

مزایای چاپ مستقیم:

+ چاپ طرح های پیچیده و ظریف با رنگ‌های مختلف

+ چاپ صاف و نرم، بدون حاشیه یا لبه برجسته

معایب چاپ مستقیم:

- محدودیت استفاده از پارچه نخی

- قیمت بالای دستگاه‌های DTG و جوهر مورد استفاده

- نیاز به رسیدگی و نگهداری دائمی دستگاه

- ماندگاری کمتر چاپ نسبت به روش های دیگر

روش چاپ DTF

در این روش اول طرح مورد نظر را با یک پرینتر رومیزی و یا یک دستگاه پلاتر صنعتی بر روی یک فیلم مخصوص چاپ می‌کنند و بعد به وسیله پرس حرارتی، طرح چاپ شده را بر روی پارچه انتقال می‌دهند.

تیشرت درون دستگاه پرس حرارتی قرار داده می‌شود تا زمانی که رنگ روی کاغذ کاملا نرم شده و به پارچه بچسبد. بعد از آن، کاغذ ترانسفر براق یا همان فیلم از روی پارچه جدا می‌شود، تا طرح مورد نظر بر روی تیشرت به جای بماند. این روش از نظر مراحل انجام کار به سابلیمیشن بسیار شبیه است. تفکیک رنگ ها و وضوح کار به چاپ سابلیمیشن شبیه تر است اما جنس رنگ و زیر دست آن به چاپ سیلک شبیه تر است. بین روش های چاپ تیشرت، این روش به تازگی جای خود را باز کرده است و به سرعت در حال رشد است.

اگر با طرح های خیلی پیچیده سروکار دارید، روش پرس حرارتی ایده آل شماست. لباس هایی که به این روش چاپ میشود، ماندگاری بالایی دارند.

مزایای چاپ DTF:

+      امکان چاپ بر روی تقریبا هر نوع پارچه حتی توری و پارچه‌های کم‌تراکم

+      مقاومت بسیار خوب مقابل شستشو و رنگ‌پریدگی به نسبت سایر روش ها

+      عدم ایجاد حساسیت برای افرادی که به مواد رنگی حساسیت دارند چون در این روش رنگ از پارچه عبور نمی‌کند و با بدن تماس ندارد

     امکان استفاده هم برای تعداد کم و هم تعداد زیاد؛ در تعداد بالاتر قیمت پایینتر می‌آید

+      عدم محدودیت در رنگ استفاده شده

معایب چاپ DTF:

-       در تعداد چاپ بالا، هزینه آن از چاپ سیلک بیشتر است

روش چاپ سابلیمیشن:

روش چاپ سابلیمیشن یا تصعید رنگ یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌های چاپ است که مناسب پارچه‌های پلی استری و الیاف مصنوعی می باشد. با این روش می‌توان به پارچه‌های سفید طرح و رنگ داد و سپس از آنها در دوخت پوشاک استفاده کرد.

می‌توان گفت مشکل اصلی این چاپ این است که به جز پارچه‌های پلی‌استر روی باقی پارچه‌ها عملکرد مناسب و قابل قبولی ندارد. به عبارت دیگر هرچقدر درصد الیاف مصنوعی پارچه بیشتر باشد براقیت رنگ چاپ شده بیشتر نمایان می شود. از آن طرف هرچقدر الیاف طبیعی‌تر باشد نتیجه چاپ با این روش بیشتر به سمت رنگهای مرده و کدر خواهد رفت.

به طور کلی روش چاپ سابلیمیشن یکی از چشم‌نوازترین چاپ‌ها را به شما تحویل می‌دهد. انگار که جوهر، در وجود پارچه و بخشی از آن شده باشد.

مزایای چاپ سابلیمیشن:

+ چاپ کاملا صاف و بسیار نرم

+ بدون حاشیه یا لبه برجسته

+ عدم محو شدن یا ترک خوردگی با گذشت زمان

معایب چاپ سابلیمیشن:

- محدودیت استفاده از پارچه پلی‌استر

- محدودیت روشن بودن رنگ تیشرت یا لباس مورد چاپ

روش چاپ پلاستیزول:

روش چاپ پلاستیزول را میتوان ترکیبی از روش چاپ سیلک اسکرین و چاپ حرارتی دانست. 

در این روش چاپ، ابتدا طرح به پلاستیک منتقل میشود، بعد از چاپ بر روی پلاستیک، پلاستیک بر روی تیشرت قرار گرفته و سپس توسط حرارت مثل روش چاپ حرارتی، طرح از روی پلاستیک بر روی تیشرت منتقل می شود.

مزایای چاپ پلاستیزول:

+ کیفیت خوب و شبیه به چاپ سیلک اسکرین

+ نداشتن مشکلات کثیفی به علت استفاده نکردن از جوهر و...

+ قیمت مناسب

معایب چاپ پلاستیزول:

- نیازمند دقت بالا در هنگام انتقال طرح از پلاستیک بر روی تیشرت

- زمان بر بودن برای چاپ به تعداد بالا

روش چاپ وینیل:

 چاپ وینیل یکی دیگر از راه های چاپ بر روی لباس است که با این روش اغلب آرم ها، لوگو ها، اعداد، اسامی و مواردی از این دست را بر روی لباس چاپ میکنند.

در این روش طرح با استفاده از CAD-Cut بر روی وینیل رنگی برش خورده، سپس با استفاده از حرارت بر روی تیشرت چاپ میشود.

مزایای چاپ رول حرارتی:

+ دوام بالای این نوع چاپ

+ قابل استفاده در تمامی نقاط تیشرت

+ قابل استفاده بر روی انواع پارچه ها

+ قابلیت چاپ طرح با وینیل های طلایی، اکلیلی یا شبرنگ

معایب چاپ رول حرارتی:

- نامناسب برای طرح های پیچیده و رنگارنگ


تامین‌کنندگان طرحوار با در نظر گرفتن طرح و تعداد سفارش شما و با استفاده از تجربه خود، بهترین روش چاپ را انتخاب و با بهترین دستگاه‌ها و بالاترین کیفیت، محصول شما را تولید می‌کنند.

برای کسب مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر به شماره +989334446620 در واتسپ یا تلگرام پیام دهید تا کارشناسان طرحوار در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.