بررسی فروشگاه مرچ پیودی‌پای (PewDiePie)

پیودی‌پای (بر وزن CutiePie که معادل قندِعسل در فارسی است و برای ابراز علاقه به‌کار می‌رود) نام مستعار فلیکس کیلبرگ است که در سال 1989 در گوتنبرگ، سوئد به دنیا آمد. او صاحب بیشترین تعداد مشترک (Subscriber) در یوتیوب برای یک کانال شخصی با 111 میلیون کاربر است. این نام و نحوه نوشتن آن به خودی خود، نمادی واضح از عجیب و غریب بودن محتوای اوست: این نام از ترکیبی از صدای تفنگ (Pew)، مردن (Die) و نوعی کیک (Pie) درست شده است!

او حساب یوتیوب خود را در 29 آوریل 2010 راه اندازی کرد و دانشگاه را به دلیل عدم علاقه به رشته تحصیلی‌اش رها کرد؛ تصمیمی که به گفته او، به طور قابل درکی والدینش که هر دو مدیران شرکتی بودند را عصبانی کرد. کیلبرگ با انتشار محتوای بازی‌های ویدیویی نام خود را مطرح کرد: کلیپ‌های Walkthrough (انجام تمام مراحل) بازی‌های ترسناک، مستقل، جدید و البته تمسخر نحوۀ بازی دیگران!

ویدیوهای «بیایید بازی کنیم» محتوای اصلی گیمینگ او باقی مانده است. اکنون محتوای او به واکنش به مسائل مختلف و کمدی تقسیم شده است. تا آگوست 2013، او بیشترین تعداد مشترکین را در یوتیوب داشت و در سال 2015 اولین فردی بود که ویدیوهایش 10 میلیارد بار دیده شد. در آگوست 2019، او پس از تبدیل شدن به اولین کاربر یوتیوب که از مرز 100 میلیون مشترک عبور کرد، تیتر خبرها شد. پیودیپای هم‌اکنون 111 میلیون مشترک یوتیوب دارد و الهام بخش میلیون ها یوتیوبر و ولاگر در جهان است تا علاقه خود را واقعاً به یک شغل تبدیل کنند، بتوانند درآمد کسب کنند و مشهور شوند.

ساختن کامیونیتی برای یک تولیدکنندۀ محتوا بسیار مهم است. پیودیپای تقریبا از همان ابتدا القابی مثل ارتش برادران (The Bro Army) را برای طرفداران خود انتخاب کرده بود و تلاش می‌کرد یک انجمن طرفداری صمیمی و فعال ایجاد کند. همانطور که در پست «چرا مرچ» اشاره کردیم، عرضه مرچندایز و وارد کردن کالاهایی با برندینگ اختصاصی که یادآور فرد موردنظر است، در امر کامیونیتی‌سازی بسیار موثر و حائز اهمیت می‌باشد. پیودیپای از مرچ نه تنها برای کسب درآمد و ایجاد کامیونیتی، بلکه در جذب کمک مالی برای اهداف خیریه نیز استفاده کرده است. 

پیودیپای کمپین‌های خیریه متعددی را اجرا کرده است؛ برای مثال به مناسبت رسیدن به 25 میلیون سابسکرایبر، یک کمپین برای یک خیریه کودکان با هدف ج مع‌آوری 250 هزار دلار اجرا شد که البته در پایان حدود 630 هزار دلار جمع‌آوری و اهدا شد! در ژانویه 2021 نیز او حدود یک میلیون دلار برای خیریه‌های مختلفی از جمله خیریۀ نجات کودکان لبنان جمع‌آوری کرد.

مرچ‌های پیودیپای که او مستقیماً آن‌ها را تبلیغ می‌کند و در سایت رسمی او قرار می‌گیرند، عمدتاً عرضه محدودی دارند و طرح‌های آن‌ها اختصاصی هستند؛ برای مثال مرچ‌های اخیر او پس از مهاجرتش به ژاپن، عمدتاً طرح‌های ژاپنی و آسیایی دارند. این مرچ‌ها در تعداد محدودی عرضه می‌شوند و از آن‌جایی که طرح‌های آن‌ها اختصاصی هستند و در کمپین‌های دیگر دوباره عرضه نمی‌شوند، تب و تابی در پایگاه هواداران پیودیپای ایجاد می‌کنند و در اکثراً بعد از گذشت زمان محدودی، این مرچ‌ها Sold Out شده و موجودی آن‌ها تمام می‌شود.

عرضۀ مرچ برای افراد مشهور و پرمشغله مثل پیودیپای علیرغم سودهای مالی و غیرمالی مهمی که دارد، معمولا به دلیل سختیِ طراحی محصول، تأمین، تولید، چاپ، بسته‌بندی، توزیع و خدمات پس از فروش، امری پر دردسر بنظر می‌آید اما وجود پلتفرم‌های مرچندایز مثل Represent کار را برای اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها آسان نموده است.

این شرکت‌ها با برعهده گرفتن تمامی مراحل مذکور و ایجاد بستر فروش مانند وبسایت‌های فروش آنلاین، دردسرهای عرضۀ مرچ را عملاً از بین می‌برند و چون یا به صورت چاپ درخواستی(تولید پس از ثبت سفارش و پرداخت مشتری) یا کمپین‌های پیش‌فروش کار می‌کنند، برای افراد مشهور حتی هزینۀ مالی هم ندارند و فقط قیمت تمام‌شدۀ محصول را در هنگام فروش از هر محصول به عنوان سهم خود برمی‌دارند؛ تفاوت قیمت تمام‌شده و قیمتی که سلبریتی یا اینفلوئنسر تعیین می‌کند به عنوان سود به حساب او واریز می‌شود و عملا افراد فقط کافیست در چند پست و استوری اینستاگرام تبلیغ مرچ خود را کنند و مابقی را به پلتفرم‌های مرچندایز بسپارند.

اگر شما نیز یوتیوبر، اینفلوئنسر یا سلبریتی هستید و می‌خواهید از مزایای فروش مرچ اختصاصی به طرفدارانتان سود ببرید، کافیست کار را به پلتفرم مرچندایز طرحوار بسپارید! می‌توانید برای ارتباط با مشاوران آژانس مرچندایز طرحوار با شماره +989334446620 تماس بگیرید یا در واتسپ و تلگرام پیام دهید تا مشاوره رایگان دریافت کنید.